Beslutningen om å kjøpe eget produksjonsutstyr bunner i ønsket om total kontroll over fargeintensitet og produksjonsprosess, forteller Gry Dørnberg Olsen. – En stor investering, men jeg fryder meg allerede nå over kvaliteten på de nye bildene, smiler hun fornøyd.
Når man jobber både analogt og digitalt med kunst som til slutt skal trykkes, enten på lerret eller papir, skal det litt kompetanse til for å få sluttresultatet slik man ønsker. Det har Gry erfart gjennom flere år med trykk av bilder hos forskjellige aktører i bransjen.
– Jeg har vært fornøyd med mine samarbeidspartnere og kommer fremdeles til å bruke andre til å trykke de større arbeidene mine, forteller hun. – Men de litt mindre, fra A3 og nedover, ønsker jeg å produsere selv. Da har jeg større kontroll og valgfrihet i trykkeprosessen. Dessuten er det morsommere å etterbehandle, slik at hvert bilde får sitt eget unike uttrykk, smiler hun.
Positive tilbakemeldinger
– Jeg trykker på kunstpapir som er spesialbestilt fra England – det oppfører seg litt annerledes enn lerret, som jeg tidligere har brukt. Nå koser jeg meg virkelig med å gjøre det lille ekstra på hvert eneste motiv, før jeg fikserer med UV-lakk. Slik holder bildet seg fargesterkt og flott i mange år, sier hun.
Og kommentarene på den nye produksjonsprosessen har ikke latt vente på seg:
– Positivt! Jeg gleder meg allerede til utstillingen jeg skal ha her i eget galleri før jul, der blir det mange nye motiver i flere størrelser. Før det skal jeg jobbe med de bestillingene som ligger og venter. Det er nok å gjøre, ler Gry fornøyd.
– Ekstra herlig nå! Jeg virkelig nyter den kreative prosessen og har inspirasjon så det monner!