Frokostpannekaker med blåbær

Frokostpannekaker med blåbærDet bugner av modne, saftige blåbær i skog og mark. Akkurat nå er på sitt største og søteste og formelig strutter av antioksidanter der de står og venter på at du skal plukke dem!

Blåbær inneholder også vitamin C og garvestoffer, fruktsyrer, flavoner, karotin, jern og magnesium. Det sies at ekstrakter fra blåbær kan forsinke aldringsprosessen og gjøre hjernen klarere. Det finnes også studier som viser at bæret kan motvirke kreft og senke innholdet av kolesterol i blodet. Ingen grunn til å la være, altså! Og ingenting er vel bedre enn å kombinere dem med et par proteinrike havrepannekaker for å få en virkelig pangstart på dagen? Eller formiddagen? Eller når som helst, egentlig!

Du trenger:
Egg
Havregryn
Cottage cheese
Litt sukker eller sukkererstatning
Lønnesirup/annen god sirup
Blåbær, lett rørte
Smør eller annet godt til steking

Slik gjør du det:
Pannekaken inneholder like mengder av hver ingrediens, når jeg skal lage 4 små pannekaker tar jeg utgangspunkt i 2 egg, og fyller på med samme mengde cottage cheese, og omtrent samme mengde havregryn. Dette er ingen eksakt vitenskap – prøv deg frem til den konsistensen som passer deg best. Smak til med sukker. Jeg pleier ikke å ha i mye sukker, men litt kan være ok. Dette måltidet skal jo toppes med sirup, så det blir søtt nok. Visp godt sammen og stek i middels varm panne. Server med rørte blåbær og lønnesirup.

PS: Husket jeg å si at havre er særdeles godt for fordøyelsen? Havregryn har lav glykemisk indeks, noe som bidrar til stabilt blodsukker, og høyt innhold av betablokader, som er en type vannløselige kostfiber, som bidrar til å redusere innholdet av kolesterol i kroppen. Blåbær og havre = vinn vinn!

You may also like...

Følg meg

Få nye oppskrifter levert rett i innboksen

Registrer deg du også: