Ved hjelp av lokal kunst, samarbeid og nytenking vil hotelldirektøren gjenreise Radisson BLU sin engang så ikoniske status i byen. – For turistene er det her eventyret begynner. Vi må gi dem noe mer enn turistbutikker og nordlysturer, sier han.
Da direktør Aart Niemans for første gang tok turen til Tromsø, var han usikker på om det virkelig fantes noe liv å snakke om nord for Trondheim. – Jeg ble overrasket over den folksomme og flotte byen som befant seg her oppe i nord, smiler nederlenderen som har tatt med seg hele familien til Ishavsbyen. Han har brukt første året som hotelldirektør til å jobbe mot internasjonale markeder, samt sette seg inn i hvordan det er å være tromsøværing. – Ungene snakker allerede godt norsk, men jeg har ønsket å snu på flisa når det gjelder jobb og kolleger: Her snakker vi bare engelsk sammen, forklarer han. – Det gir arbeidsflyten og samarbeidet et internasjonalt preg, noe jeg har stor sans for.
Masseturisme eller eksklusivitet?
Etter et år i byen som stadig slår nye rekorder når det gjelder turistbesøk, er han overbevist om at vi er ved et veiskille, og han er engasjert:
– God hotellkomfort er en selvfølge. Men man kan ikke fortsette å fylle øya med hoteller, restauranter, nordlysbusser og katamaraner. Da vil byens særpreg forsvinne. Hvorfor er det ikke flere tilbud i Tromsdalen og Kvaløya, for eksempel? Kanskje vil det for fremtiden vil være lurt å tenke ut over dagens rammer, sier han. – Vi må tørre å skape noe mer, noe annet, og ikke glemme at det bor folk her, folk som skal bruke byen, legger han til.
Hotelldirektøren med lang internasjonal erfaring mener fremtiden ligger i innovasjon: – Hvorfor kopiere konkurrenten, spør han retorisk. – Det er grenser for hvor mange aktører innen samme bransje det er plass til. Det gagner ingen, aller minst mangfoldet i byen, mener han.
Niemans mener det finnes nok av destinasjoner som har gått på en skikkelig smell, mens andre har gjort suksess. Disse kan man hente erfaringer fra:
– Det handler om å skape noe som er unikt for byen. Og det handler om å utvikle det som allerede er her. Hva har vi? Hva kan vi utvikle og glede både turister og fastboende med?
Samarbeid med lokal kunstner og galleri
Niemans vil drive hotell, men har tatt konsekvensen av egne visjoner og tanken om et lokalt samarbeid.
– Kunst, kultur og kreativitet skaper glede, det skaper aktivitet, det trigger fantasien. Det gjelder både for turister og fastboende, påpeker han.
– Vi har blant annet innledet samarbeid med en kunstner, Gry Dørnberg Olsen, og har i første omgang utfordret henne til å lage et kunstkort, som vi gir gjestene våre. Det har så langt vært kun positive tilbakemeldinger, og det første skritt på veien, smiler han. – Første gang jeg så bildene hennes på Galleri NORD, ble jeg glad! Akkurat det jeg var på jakt etter. Hennes kunst fanger enkle, fargerike motiver, mange av dem fra denne byen. Perfekt. Hvorfor ikke dele den gleden med andre, med våre gjester, smiler Niemans.
Han har også innledet er tettere samarbeid med Galleri NORD.
– Tromsø er en internasjonal by, der kulturer og språk møtes og integreres. Ikke minst gjelder dette for kunst og musikk. Vi vil være en del av dette, og dele det med de som besøker oss, avslutter han.
– 2019 blir et spennende år!
KUNSTNEREN:
Gry Dørnberg Olsen arbeider til daglig som kommunikasjonskonsulent i eget firma, blant annet med produksjon av nettsider, innholdsmarkedsføring, journalistiske tjenester, synlighet i sosiale medier, foto og prosjektering av utsmykkingsoppdrag. Hun jobber også med grafiske oppdrag, og lager gjerne en brosjyre – eller en bok på eget forlag. Arbeidet som kunstner har vært en integrert del av dette siden 2012.